Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Karkeasti laskettuna noin kahdeksan kymmenestä ihmisestä kärsii selkäkivuista jossakin vaiheessa elämäänsä. Etenkin naiset ovat alttiita selän ongelmille painavien käsilaukkujen ja raskausajan rasitusten vuoksi.

Lue nämä vinkit, joiden avulla voit vähentää ja ehkäistä selkäkipuja. Mikäli kärsit pahoista ja pidempiaikaisista selkävaivoista, käänny lääkärin puoleen.

1. KEVENNÄ KANTAMUKSIA

Hyvä nyrkkisääntö joka tulisi muistaa on seuraavanlainen: mikäli laukkusi painaa yli 10% omasta painostasi, on se liian painava. Kevennä siis kantamuksiasi välttyäksesi selkäkivuilta.

Sopivan painon lisäksi myös tapa jolla laukkua kannat, on merkityksellinen. Parhaan tuen saat pitkähihnaisesta olkalaukusta, jonka hihna kulkee rintasi yli puolelta toiselle. Mikäli et voi luopua lyhythihnaisesta laukusta tai salkustasi, vaihda kantopuolta aina kahdenkymmenen minuutin välein.

2. KEHITÄ KESKIVARTALOA

Hyvät keskivartalon lihakset suojaavat selkää, antavat sille ryhtiä sekä voivat ehkäistä selkäongelmia. Paljon hyödyllisiä harjoituksia niin vatsa-, selkä- kuin kylkilihaksillekin löydät täältä.

3. NUKU OIKEIN

Toisin kuin usein luullaan, kova makuualusta ei välttämättä olekaan selkävaivaiselle se paras vaihtoehto. Spine-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pehmeillä patjoilla nukkuvilla ihmisillä oli vähemmän alaselän ongelmia kuin kovemmilla alustoilla nukkuvilla.

Myös oikeanlaiseen tyynyyn kannattaa panostaa. Tyynyn ei tulisi nostaa päätä liian ylös niin, että se ei ole enää linjassa selkärangan kanssa. Kuinka sitten tiedät, milloin asento on oikea? Mikäli nukut selälläsi, leukasi ei tulisi painautua rintaa vasten. Kyljellään nukkuvilla puolestaan leuka ei saisi kaartua olkapäätä kohti.

4. RYHTI KUNTOON

Toimistotyöläisellä kahdeksan tunnin pöydän ääressä istuminen voi rasittaa selkää todella paljon. Varmista siis, että istut oikeaoppisesti hyvässä ryhdissä: selän tulisi olla tuettuna selkänojaa vasten ja molempien jalkapohjien olla tasaisesti lattiaa vasten painettuina. Lue lisää vinkkejä: Näin vältyt toimistotyöläisen selkäkivuilta.

5. SYÖ FIKSUSTI

Ruokavaliolla voi olla tekemistä selkäsi kunnon kanssa, etenkin mikäli et saa tarpeeksi vitamiineja. Medindia.net -terveyssivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan D-vitamiinin puute voi aiheuttaa tai edesauttaa selkäsärkyjä.

Tutkimukseen osallistui 360 kroonisista selkäkivuista kärsivää, joista peräti 95 prosentilla kivut kaikkosivat kolmen kuukauden kuluessa, kun heidän D-vitamiinin puutoksensa korjattiin.

Teksti: Sykesport.fi | Lähde: Health.com | Kuvat: iStockphoto ja SXC.hu
Movement-treenit kilpaurheilijoille, osa 1: Haasteena hollow body hold

Movement-treenit kilpaurheilijoille, osa 1: Haasteena hollow body hold

Rio de Janeiron 2016 olympialaisiin tähtäävä purjehdustiimi Sinem Kurtbay ja... [lisää]

Tiukka mäkijuoksutreeni - katso tunnelmat ja ohjeet harjoitteluun

Tiukka mäkijuoksutreeni – katso tunnelmat ja ohjeet harjoitteluun

Juoksuvalmentaja Jouni Leppäsaajo ja HCR Street Teamin Laura H., Laura... [lisää]

Keppijumppa fyysisestä rasituksesta palautumiseen

Keppijumppa fyysisestä rasituksesta palautumiseen

Fysioterapeutti Riikka Perttunen ohjeistaa harjoituksen, jonka avulla palaudut paremmin fyysisestä... [lisää]

Fyysisen työn tekijä: Näin ennaltaehkäiset lihasten ylikuormittumisen

Fyysisen työn tekijä: Näin ennaltaehkäiset lihasten ylikuormittumisen

Ruumiillista työtä tulisi tauottaa vähintään kerran tunnissa rentoutusasentojen avulla, sillä... [lisää]

Movement-harjoittelu: Mitä, kenelle ja miksi?

Movement-harjoittelu: Mitä, kenelle ja miksi?

Funktionaalinen eli toiminnallinen harjoittelu on noussut kuntoilijoiden keskuudessa suureen suosioon... [lisää]

10 yleisintä virhettä juoksemisessa: Näin vältät vammat

10 yleisintä virhettä juoksemisessa: Näin vältät vammat

Juoksu on helppo ja halpa harrastus. Näillä vinkeillä siitä tulee... [lisää]

Suksien keväthuolto kotioloissa

Suksien keväthuolto kotioloissa

Suksia kannattaa voidella talven mittaan jotta hiihtäminen on hauskempaa, mutta... [lisää]

Movement-treenit juoksijalle, osa 9: Tehokas takareiden venytys

Movement-treenit juoksijalle, osa 9: Tehokas takareiden venytys

Tämä video on osa sarjaa, jossa seurataan mitä tapahtuu kun... [lisää]

Kolmen liikkeen käsijumppa tietokoneella työskentelevälle

Kolmen liikkeen käsijumppa tietokoneella työskentelevälle

Tietokoneen ääressä työskentelevien kannattaa venytellä käsiä säännöllisesti, jotta rasitusvammoilta vältyttäisiin.... [lisää]

ARKISTO »