Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Karkeasti laskettuna noin kahdeksan kymmenestä ihmisestä kärsii selkäkivuista jossakin vaiheessa elämäänsä. Etenkin naiset ovat alttiita selän ongelmille painavien käsilaukkujen ja raskausajan rasitusten vuoksi.

Lue nämä vinkit, joiden avulla voit vähentää ja ehkäistä selkäkipuja. Mikäli kärsit pahoista ja pidempiaikaisista selkävaivoista, käänny lääkärin puoleen.

1. KEVENNÄ KANTAMUKSIA

Hyvä nyrkkisääntö joka tulisi muistaa on seuraavanlainen: mikäli laukkusi painaa yli 10% omasta painostasi, on se liian painava. Kevennä siis kantamuksiasi välttyäksesi selkäkivuilta.

Sopivan painon lisäksi myös tapa jolla laukkua kannat, on merkityksellinen. Parhaan tuen saat pitkähihnaisesta olkalaukusta, jonka hihna kulkee rintasi yli puolelta toiselle. Mikäli et voi luopua lyhythihnaisesta laukusta tai salkustasi, vaihda kantopuolta aina kahdenkymmenen minuutin välein.

2. KEHITÄ KESKIVARTALOA

Hyvät keskivartalon lihakset suojaavat selkää, antavat sille ryhtiä sekä voivat ehkäistä selkäongelmia. Paljon hyödyllisiä harjoituksia niin vatsa-, selkä- kuin kylkilihaksillekin löydät täältä.

3. NUKU OIKEIN

Toisin kuin usein luullaan, kova makuualusta ei välttämättä olekaan selkävaivaiselle se paras vaihtoehto. Spine-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pehmeillä patjoilla nukkuvilla ihmisillä oli vähemmän alaselän ongelmia kuin kovemmilla alustoilla nukkuvilla.

Myös oikeanlaiseen tyynyyn kannattaa panostaa. Tyynyn ei tulisi nostaa päätä liian ylös niin, että se ei ole enää linjassa selkärangan kanssa. Kuinka sitten tiedät, milloin asento on oikea? Mikäli nukut selälläsi, leukasi ei tulisi painautua rintaa vasten. Kyljellään nukkuvilla puolestaan leuka ei saisi kaartua olkapäätä kohti.

4. RYHTI KUNTOON

Toimistotyöläisellä kahdeksan tunnin pöydän ääressä istuminen voi rasittaa selkää todella paljon. Varmista siis, että istut oikeaoppisesti hyvässä ryhdissä: selän tulisi olla tuettuna selkänojaa vasten ja molempien jalkapohjien olla tasaisesti lattiaa vasten painettuina. Lue lisää vinkkejä: Näin vältyt toimistotyöläisen selkäkivuilta.

5. SYÖ FIKSUSTI

Ruokavaliolla voi olla tekemistä selkäsi kunnon kanssa, etenkin mikäli et saa tarpeeksi vitamiineja. Medindia.net -terveyssivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan D-vitamiinin puute voi aiheuttaa tai edesauttaa selkäsärkyjä.

Tutkimukseen osallistui 360 kroonisista selkäkivuista kärsivää, joista peräti 95 prosentilla kivut kaikkosivat kolmen kuukauden kuluessa, kun heidän D-vitamiinin puutoksensa korjattiin.

Teksti: Sykesport.fi | Lähde: Health.com | Kuvat: iStockphoto ja SXC.hu
Vaihtelua treeneihin voimistelurenkailla: Neljä liikettä aloittelijalle

Vaihtelua treeneihin voimistelurenkailla: Neljä liikettä aloittelijalle

Voimistelurenkaiden avulla saat tuotua monipuolisuutta harjoitteluun, mutta monille on hieman... [lisää]

Viiden liikkeen huipputehokas kotitreeni

Viiden liikkeen huipputehokas kotitreeni

Personal trainer Liisa Saukkonen ohjeistaa tehokkaan treenin, jossa vartalon isot... [lisää]

Urheilijan ravinto: Terveellinen aamupala

Urheilijan ravinto: Terveellinen aamupala

Millainen aamupala kuuluu ammattiurheilijan päivään? Kilpapurjehtija Silja Kanerva saa vinkkejä... [lisää]

Liikkuvuutta ja voimaa vastuskuminauhalla

Liikkuvuutta ja voimaa vastuskuminauhalla

Vastuskuminauha sopii hyvin liikkuvuuden ja voiman kehittämiseen joko lisäämään vastusta,... [lisää]

Helpolla niskavenytyksellä veri kiertämään

Helpolla niskavenytyksellä veri kiertämään

Jesse Väänänen ohjeistaa yksinkertaisen liikkeen, joka venyttää koko niskaa ja... [lisää]

Kehonpainoharjoittelua: Neljä liikettä selkälihaksille

Kehonpainoharjoittelua: Neljä liikettä selkälihaksille

Personal trainer Liisa Saukkonen ohjeistaa neljän liikkeen selkälihastreenin, jonka tekemiseen... [lisää]

Surf baby surf!

Surf baby surf!

Palauttava treeni olikin eilen iltasurffi auringonlaskussa! Oltiin laittamassa ruokaa kotona... [lisää]

Simppeli liike kaulan lihasten venyttelyyn

Simppeli liike kaulan lihasten venyttelyyn

Pään tulisi taipua taakse luonnollisesti siten, että katse osoittaa suoraan... [lisää]

Kuuden liikkeen porrastreeni koko kropalle

Kuuden liikkeen porrastreeni koko kropalle

Tehokkaaseen treeniin ei tarvita välttämättä muuta kuin oma kehonpaino ja... [lisää]

ARKISTO »