Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Karkeasti laskettuna noin kahdeksan kymmenestä ihmisestä kärsii selkäkivuista jossakin vaiheessa elämäänsä. Etenkin naiset ovat alttiita selän ongelmille painavien käsilaukkujen ja raskausajan rasitusten vuoksi.

Lue nämä vinkit, joiden avulla voit vähentää ja ehkäistä selkäkipuja. Mikäli kärsit pahoista ja pidempiaikaisista selkävaivoista, käänny lääkärin puoleen.

1. KEVENNÄ KANTAMUKSIA

Hyvä nyrkkisääntö joka tulisi muistaa on seuraavanlainen: mikäli laukkusi painaa yli 10% omasta painostasi, on se liian painava. Kevennä siis kantamuksiasi välttyäksesi selkäkivuilta.

Sopivan painon lisäksi myös tapa jolla laukkua kannat, on merkityksellinen. Parhaan tuen saat pitkähihnaisesta olkalaukusta, jonka hihna kulkee rintasi yli puolelta toiselle. Mikäli et voi luopua lyhythihnaisesta laukusta tai salkustasi, vaihda kantopuolta aina kahdenkymmenen minuutin välein.

2. KEHITÄ KESKIVARTALOA

Hyvät keskivartalon lihakset suojaavat selkää, antavat sille ryhtiä sekä voivat ehkäistä selkäongelmia. Paljon hyödyllisiä harjoituksia niin vatsa-, selkä- kuin kylkilihaksillekin löydät täältä.

3. NUKU OIKEIN

Toisin kuin usein luullaan, kova makuualusta ei välttämättä olekaan selkävaivaiselle se paras vaihtoehto. Spine-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pehmeillä patjoilla nukkuvilla ihmisillä oli vähemmän alaselän ongelmia kuin kovemmilla alustoilla nukkuvilla.

Myös oikeanlaiseen tyynyyn kannattaa panostaa. Tyynyn ei tulisi nostaa päätä liian ylös niin, että se ei ole enää linjassa selkärangan kanssa. Kuinka sitten tiedät, milloin asento on oikea? Mikäli nukut selälläsi, leukasi ei tulisi painautua rintaa vasten. Kyljellään nukkuvilla puolestaan leuka ei saisi kaartua olkapäätä kohti.

4. RYHTI KUNTOON

Toimistotyöläisellä kahdeksan tunnin pöydän ääressä istuminen voi rasittaa selkää todella paljon. Varmista siis, että istut oikeaoppisesti hyvässä ryhdissä: selän tulisi olla tuettuna selkänojaa vasten ja molempien jalkapohjien olla tasaisesti lattiaa vasten painettuina. Lue lisää vinkkejä: Näin vältyt toimistotyöläisen selkäkivuilta.

5. SYÖ FIKSUSTI

Ruokavaliolla voi olla tekemistä selkäsi kunnon kanssa, etenkin mikäli et saa tarpeeksi vitamiineja. Medindia.net -terveyssivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan D-vitamiinin puute voi aiheuttaa tai edesauttaa selkäsärkyjä.

Tutkimukseen osallistui 360 kroonisista selkäkivuista kärsivää, joista peräti 95 prosentilla kivut kaikkosivat kolmen kuukauden kuluessa, kun heidän D-vitamiinin puutoksensa korjattiin.

Teksti: Sykesport.fi | Lähde: Health.com | Kuvat: iStockphoto ja SXC.hu
Lopeta nämä: 10 juoksijoiden pahaa tapaa

Lopeta nämä: 10 juoksijoiden pahaa tapaa

Jos olet juoksun harrastaja tai jo kovemmankin luokan pinkoja, haluat... [lisää]

Kaipaatko vaikeampaa vatsalihasliikettä? Kokeile tätä tyyliä

Kaipaatko vaikeampaa vatsalihasliikettä? Kokeile tätä tyyliä

Jos kaipaat haastetta vatsalihastreeneihin, tämä liike sopii sinulle. Tee personal... [lisää]

Pohjetreeni portailla

Pohjetreeni portailla

Pohjelihaksia kehittävä tehotreeni hoituu näppärästi portaita tai muuta koroketta hyödyntäen.... [lisää]

Kaularangan asento kuntoon kahdella liikkeellä

Kaularangan asento kuntoon kahdella liikkeellä

Istumatyön tekijöillä pään asento valahtaa helposti hartialinjan etupuolelle, jolloin pää... [lisää]

Haastava lihaskuntoliike: Yhden jalan kyykky kierrolla

Haastava lihaskuntoliike: Yhden jalan kyykky kierrolla

Yhden jalan kyykky kierrolla on haastava lihaskuntoliike, jossa jalkalihasten lisäksi... [lisää]

Kestävyyttä vaativa vatsalihasliike

Kestävyyttä vaativa vatsalihasliike

Kuntovalmentaja Liisa Saukkonen opastaa vatsalihasliikkeen, joka tehoaa erityisesti alavatsan seutuun.... [lisää]

Kahdeksan viikon harjoitusohjelma: Tavoitteena 10 kilometrin juoksu

Kahdeksan viikon harjoitusohjelma: Tavoitteena 10 kilometrin juoksu

Kahdeksan viikon juoksuohjelmassa tähdätään kymmenen kilometrin yhtämittaiseen juoksuun, joten voit... [lisää]

Lisätehoa treeniin: Syvä askelkyykky

Lisätehoa treeniin: Syvä askelkyykky

Syvä askelkyykky on tehokas jalkalihasliike, jonka tekijältä vaaditaan myös liikkuvuutta.... [lisää]

Haastetta vatsalihastreeniin - kokeile pystytkö tähän!

Haastetta vatsalihastreeniin – kokeile pystytkö tähän!

Meritähti-nimisellä liikkeellä saat vaihtelua vatsalihastreeniin, sillä haastavassa liikkeessä vaaditaan myös... [lisää]

ARKISTO »