Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Karkeasti laskettuna noin kahdeksan kymmenestä ihmisestä kärsii selkäkivuista jossakin vaiheessa elämäänsä. Etenkin naiset ovat alttiita selän ongelmille painavien käsilaukkujen ja raskausajan rasitusten vuoksi.

Lue nämä vinkit, joiden avulla voit vähentää ja ehkäistä selkäkipuja. Mikäli kärsit pahoista ja pidempiaikaisista selkävaivoista, käänny lääkärin puoleen.

1. KEVENNÄ KANTAMUKSIA

Hyvä nyrkkisääntö joka tulisi muistaa on seuraavanlainen: mikäli laukkusi painaa yli 10% omasta painostasi, on se liian painava. Kevennä siis kantamuksiasi välttyäksesi selkäkivuilta.

Sopivan painon lisäksi myös tapa jolla laukkua kannat, on merkityksellinen. Parhaan tuen saat pitkähihnaisesta olkalaukusta, jonka hihna kulkee rintasi yli puolelta toiselle. Mikäli et voi luopua lyhythihnaisesta laukusta tai salkustasi, vaihda kantopuolta aina kahdenkymmenen minuutin välein.

2. KEHITÄ KESKIVARTALOA

Hyvät keskivartalon lihakset suojaavat selkää, antavat sille ryhtiä sekä voivat ehkäistä selkäongelmia. Paljon hyödyllisiä harjoituksia niin vatsa-, selkä- kuin kylkilihaksillekin löydät täältä.

3. NUKU OIKEIN

Toisin kuin usein luullaan, kova makuualusta ei välttämättä olekaan selkävaivaiselle se paras vaihtoehto. Spine-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pehmeillä patjoilla nukkuvilla ihmisillä oli vähemmän alaselän ongelmia kuin kovemmilla alustoilla nukkuvilla.

Myös oikeanlaiseen tyynyyn kannattaa panostaa. Tyynyn ei tulisi nostaa päätä liian ylös niin, että se ei ole enää linjassa selkärangan kanssa. Kuinka sitten tiedät, milloin asento on oikea? Mikäli nukut selälläsi, leukasi ei tulisi painautua rintaa vasten. Kyljellään nukkuvilla puolestaan leuka ei saisi kaartua olkapäätä kohti.

4. RYHTI KUNTOON

Toimistotyöläisellä kahdeksan tunnin pöydän ääressä istuminen voi rasittaa selkää todella paljon. Varmista siis, että istut oikeaoppisesti hyvässä ryhdissä: selän tulisi olla tuettuna selkänojaa vasten ja molempien jalkapohjien olla tasaisesti lattiaa vasten painettuina. Lue lisää vinkkejä: Näin vältyt toimistotyöläisen selkäkivuilta.

5. SYÖ FIKSUSTI

Ruokavaliolla voi olla tekemistä selkäsi kunnon kanssa, etenkin mikäli et saa tarpeeksi vitamiineja. Medindia.net -terveyssivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan D-vitamiinin puute voi aiheuttaa tai edesauttaa selkäsärkyjä.

Tutkimukseen osallistui 360 kroonisista selkäkivuista kärsivää, joista peräti 95 prosentilla kivut kaikkosivat kolmen kuukauden kuluessa, kun heidän D-vitamiinin puutoksensa korjattiin.

Teksti: Sykesport.fi | Lähde: Health.com | Kuvat: iStockphoto ja SXC.hu
Terveiset Santanderista!

Terveiset Santanderista!

Viimeistelyleiri Santanderin MM-kisoihin lähestyy loppuaan. Tällä viikolla ollaan päästy kokemaan... [lisää]

Näin vastustaja harhautetaan koripallossa - katso Teemu Rannikon vinkki

Näin vastustaja harhautetaan koripallossa – katso Teemu Rannikon vinkki

Miten koripallossa päästään puolustajista ohi ja heittämään pallo verkkoon? Susijengin... [lisää]

Teemu Rannikko: Tällainen on Susijengin taktiikka MM-kisoissa

Teemu Rannikko: Tällainen on Susijengin taktiikka MM-kisoissa

Suomen koripallomaajoukkue Susijengi aloittaa oman urakkansa koripallon MM-kisoissa lauantaina 30.... [lisää]

Urheilijan ravinto: Vinkit kasvisten käyttöön

Urheilijan ravinto: Vinkit kasvisten käyttöön

Yleinen nyrkkisääntö on, että päivässä tulisi syödä vähintään puoli kiloa... [lisää]

Haastavat voimistelurengasharjoitteet edistyneille

Haastavat voimistelurengasharjoitteet edistyneille

Voimistelurenkaat tuovat monipuolisuutta ja haastetta liikkuvuus- sekä lihaskuntoharjoitteluun. Katso CompactFit... [lisää]

Neljä haastavaa liikettä kotikuntoiluun

Neljä haastavaa liikettä kotikuntoiluun

Kaipaatko haastavaa treeniä, jonka voit tehdä missä tahansa ilman apuvälineitä?... [lisää]

Urheilijan ravinto: Näin kokkaat ravinteikkaan aterian

Urheilijan ravinto: Näin kokkaat ravinteikkaan aterian

Kilpapurjehtija Silja Kanerva pohtii lihasta ja kalasta saatavien proteiinien sekä... [lisää]

Vaihtelua treeneihin voimistelurenkailla: Neljä liikettä aloittelijalle

Vaihtelua treeneihin voimistelurenkailla: Neljä liikettä aloittelijalle

Voimistelurenkaiden avulla saat tuotua monipuolisuutta harjoitteluun, mutta monille on hieman... [lisää]

Viiden liikkeen huipputehokas kotitreeni

Viiden liikkeen huipputehokas kotitreeni

Personal trainer Liisa Saukkonen ohjeistaa tehokkaan treenin, jossa vartalon isot... [lisää]

ARKISTO »