Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Viisi nopeaa tapaa vähentää selkäkipuja

Karkeasti laskettuna noin kahdeksan kymmenestä ihmisestä kärsii selkäkivuista jossakin vaiheessa elämäänsä. Etenkin naiset ovat alttiita selän ongelmille painavien käsilaukkujen ja raskausajan rasitusten vuoksi.

Lue nämä vinkit, joiden avulla voit vähentää ja ehkäistä selkäkipuja. Mikäli kärsit pahoista ja pidempiaikaisista selkävaivoista, käänny lääkärin puoleen.

1. KEVENNÄ KANTAMUKSIA

Hyvä nyrkkisääntö joka tulisi muistaa on seuraavanlainen: mikäli laukkusi painaa yli 10% omasta painostasi, on se liian painava. Kevennä siis kantamuksiasi välttyäksesi selkäkivuilta.

Sopivan painon lisäksi myös tapa jolla laukkua kannat, on merkityksellinen. Parhaan tuen saat pitkähihnaisesta olkalaukusta, jonka hihna kulkee rintasi yli puolelta toiselle. Mikäli et voi luopua lyhythihnaisesta laukusta tai salkustasi, vaihda kantopuolta aina kahdenkymmenen minuutin välein.

2. KEHITÄ KESKIVARTALOA

Hyvät keskivartalon lihakset suojaavat selkää, antavat sille ryhtiä sekä voivat ehkäistä selkäongelmia. Paljon hyödyllisiä harjoituksia niin vatsa-, selkä- kuin kylkilihaksillekin löydät täältä.

3. NUKU OIKEIN

Toisin kuin usein luullaan, kova makuualusta ei välttämättä olekaan selkävaivaiselle se paras vaihtoehto. Spine-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pehmeillä patjoilla nukkuvilla ihmisillä oli vähemmän alaselän ongelmia kuin kovemmilla alustoilla nukkuvilla.

Myös oikeanlaiseen tyynyyn kannattaa panostaa. Tyynyn ei tulisi nostaa päätä liian ylös niin, että se ei ole enää linjassa selkärangan kanssa. Kuinka sitten tiedät, milloin asento on oikea? Mikäli nukut selälläsi, leukasi ei tulisi painautua rintaa vasten. Kyljellään nukkuvilla puolestaan leuka ei saisi kaartua olkapäätä kohti.

4. RYHTI KUNTOON

Toimistotyöläisellä kahdeksan tunnin pöydän ääressä istuminen voi rasittaa selkää todella paljon. Varmista siis, että istut oikeaoppisesti hyvässä ryhdissä: selän tulisi olla tuettuna selkänojaa vasten ja molempien jalkapohjien olla tasaisesti lattiaa vasten painettuina. Lue lisää vinkkejä: Näin vältyt toimistotyöläisen selkäkivuilta.

5. SYÖ FIKSUSTI

Ruokavaliolla voi olla tekemistä selkäsi kunnon kanssa, etenkin mikäli et saa tarpeeksi vitamiineja. Medindia.net -terveyssivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan D-vitamiinin puute voi aiheuttaa tai edesauttaa selkäsärkyjä.

Tutkimukseen osallistui 360 kroonisista selkäkivuista kärsivää, joista peräti 95 prosentilla kivut kaikkosivat kolmen kuukauden kuluessa, kun heidän D-vitamiinin puutoksensa korjattiin.

Teksti: Sykesport.fi | Lähde: Health.com | Kuvat: iStockphoto ja SXC.hu
Juoksukoulu: Aloittelijan kahdeksan viikon harjoitusohjelma

Juoksukoulu: Aloittelijan kahdeksan viikon harjoitusohjelma

Haluaisitko aloittaa juoksuharrastuksen tai kenties palauttaa sammuneen kipinän, mutta et... [lisää]

Juoksukoulu alkaa: Tekniikka kuntoon valmentajan vinkeillä

Juoksukoulu alkaa: Tekniikka kuntoon valmentajan vinkeillä

2XU juoksukoulu starttaa! Seuraavan neljän viikon aikana seuraamme kevään juoksutapahtumiin... [lisää]

Ultrajuoksijan peruslenkki - maraton on vasta lämmittelyä!

Ultrajuoksijan peruslenkki – maraton on vasta lämmittelyä!

Sykesportissa starttaa tällä viikolla 2XU juoksukoulu, jossa seurataan neljän viikon... [lisää]

Harjoittele käsilläseisontaa - 5 tärkeää syytä miksi

Harjoittele käsilläseisontaa – 5 tärkeää syytä miksi

Kirjoittaja on Jukka Rajala, 33-vuotias yrittäjä ja CompactFit Movement Centerin... [lisää]

Kekseliäs köysitreeni: Neljä tehokasta lihaskuntoliikettä

Kekseliäs köysitreeni: Neljä tehokasta lihaskuntoliikettä

Vastoin yleisiä käsityksiä katossa roikkuvaa köyttä voi käyttää paljon muuhunkin... [lisää]

Ready for some action!

Ready for some action!

Team Kurtbay & Kanerva alkaa olla valmis maanantaina alkavaan MM-koitokseen!... [lisää]

Puistonpenkki hyötykäyttöön - kokeile koko kropan ulkotreeniä

Puistonpenkki hyötykäyttöön – kokeile koko kropan ulkotreeniä

Haastavan koko kropan treenin saat tehtyä esimerkiksi puistonpenkkiä hyödyntäen -... [lisää]

Koripalloilija Teemu Rannikon varustevinkki: Kompressiotuotteista monia hyötyjä

Koripalloilija Teemu Rannikon varustevinkki: Kompressiotuotteista monia hyötyjä

Kompressiotuotteet ovat tuttu juttu etenkin juoksua harrastaville, mutta kompressiovaatteiden hyödyt... [lisää]

Urheilijan ravinto: Maukkaat välipalat matkalle

Urheilijan ravinto: Maukkaat välipalat matkalle

Kilpapurjehtija Silja Kanerva viettää suuren osan ajastaan tien päällä, joten... [lisää]

ARKISTO »